وبسایت شخصی علی حقانی

علم و اقتصاد و سیاست و فرهنگ

وبسایت شخصی علی حقانی

علم و اقتصاد و سیاست و فرهنگ

وبسایت شخصی علی حقانی
پیوندها


خبرگزاری فارس همانند دیگر خبرگزاریها خبر تایید شورای نگهبان در خصوص تاریخ برگزاری انتخابات 96 را اعلام و منتشر کرد . نکته ی جالب توجه این خبر , کامنت هایی است که طبیعتا از فیلتر های ادمین سایت فارس نیوز گذشته است و در ذیل خبر درج شده بود و نظرات مردم و خوانندگان سایت قابل تامل بود .


بعنوان مثال نوشته است , اگر ممکن است زودتر برگزار شود که از دست این بی تدبیری ها راحت بشویم . در کامنت دیگری از سنت شکنی این دوره ی انتخابات و چهارساله بودن رییس جمهور صحبت شده است . اکثرا نظر داشتند که این دوره ریاست جمهوری 4 ساله خواهد بود . شخص دیگری گفته : هر قانون نانوشته ای تبصره هم دارد و تبصره ی این قانون همین 4 ساله شدن روحانی خواهد بود . شخص دیگری نوشته :

" با رای خودمون ثابت میکنیم هیچ قانون نانوشته ای وجود ندارد . شخص دیگری نوشته : اگر مردم هوشیار باشند روحانی 4 ساله خواهد شد . برخی نوشته اند با اینکه خودم به همین بی تدبیر رای دادم , اما قبول دارم که باید به 4 سال راضی باشم .


اکثر قریب به اتفاق نظرشان حول محور خلاصی از این دوران و این خواسته را با جملاتی نظیر رهایی از خفت و خواری , رهایی از رکود و رهایی از بیچارگی و درماندگی , رهایی از ذلت و کوچک شدن .


فردی دیگر از این پیش تر رفته و گفته من دست و پای مسئولین را میبوسم اگر انتخابات را همین فردا برگزار کنند .


اینکه در متن نوشته است در خرداد 92 بعضی ها واقعا روی حرفها و وعده های روحانی حساب کردن ولی عملا دیدن در عمل به هیچ و عقبگرد رسیده اند , حرف غالب نظر دهندگان میباشد .


فردی اصلاح طلب نوشته است , اصلاح طلبان با حمایت مجدد از روحانی با توجه به این کارنامه ضعیف , فقط سرعت حذف شدن اصلاحات از میدان سیاست را زیاد میکنند .


افرادی به کنایه به موضوع تقلب اشاره کرده اند و نوشته اند اگر روحانی رای نیاورد بریزید توی خیابون . چون حتما تقلب شده . البته بگذریم از این نکته که این سخنان را با لحنی دیگر از بعضی افراد مثل هاشمی رفسنجانی شنیده شده , مثلا آقای هاشمی گفته است که اگر همه چیز درست پیش برود , روحانی برنده ی انتخابات سال 96 خواهد بود !!!! همچنین بگذریم از صحبتهای برخی دیگر که از الان نتیجه ی انتخابات را مشخص کرده اند و حتی شخص رییس جمهور که با تکرار قسم جلاله ,  گفت : والله , بالله , تالله  دولت قبل برنخواهد گشت !!!! یا آن یکی که بعد از چهار یا پنج سال زندان به جرم خیانت و تخلف در صندوق انتخاباتی , به جامعه برگشته و تعداد رای های نامزدها را به زبان میاورد و اینکه روحانی برنده قطعی انتخابات است سخن میگوید !!!! یا آن فرد دیگری که میگوید در برجام تعهدی وجود دارد که دیگر احمدی نژاد و تفکر احمدی نژادی بازگشتی نداشته باشد !!!!


اینها در مقابل برخی دیگر , ناکارآمدی دولت تدبیر و امید و دستآوردهای تقریبا هیچ اشاره کردند. عده ی زیادی در خصوص افتضاح حرام خوری و بی لیاقتی مدیران ارشد روحانی در مسئله ی فیش های حقوقی صحبت کردند و اینکه اشرافیگری و تفکر و روحیه ی راحت طلبی و اشرافیگری , مدیران ارشد دولتی را به جایی رسانده است که با حقوق های چند صد میلیونی احساس راحتی و امنیت میکنند . عده ای دیگر به وعده های توخالی حسن روحانی مثل وعده ی صد روزه و ادعای بی حساب و کتاب او در مورد بی نیازی از یارانه صحبت کردند .  عده ای دیگر در مورد بی تدبیری روحانی در خصوص دلگرمی به وعده های آمریکاییها پرداختند و به شدت از اینکه آقای روحانی دلخوش وعده های غرب و آمریکا شده بود و نتیجه بر بی تدبیری کامل که باعث خسارت محض گردید . خسارت محضی که باعث از دست رفتن عزت ملت و همچنین تاسیسات هسته ای و مجموعه ای از اطلاعات فاش شده و مجموعه ای تعهدات جدید برای کشور شد .


برخی دیگر به مدیریت ژنرال ها اشاره کردند که افتضاح رکود و نقدینگی و رکورد تورمی را بوجود آورده است . برخی دیگر بتون کردن تاسیسات هسته ای , ذلت در دیپلماسی , تعطیلی 20 هزار کارخانه صنعتی , تعطیلی مسکن مهر و دیگر پروژه های عمرانی , گداپروری و کوچک شمردن مردم با مدل اجرایی سبد کالا و صف هایی غیر محترمانه ای که مردم را وادار به ایستادن در آنها کردند , مسبب همه و همه عملکرد ژنرال های پرادعا و ناتوان میدانند .


شخصی دیگر به رییس جمهور نصیحت کرده است که مراقب باشد دیوار تحریم هایی که در حال فرو ریختن است بر سر او آوار نشود .


برخی دیگر بحث کرده اند که آقای روحانی به چه رویی و با چه نوع رفتاری , رییس جمهوری را تحویل دولت بعدی خواهد داد که خود این مباحثات خواندنی است ولی در این مقاله فرصت پرداختن و درج مطالب وجود ندارد .


بهرحال , فارغ از همه ی گفته ها و نوشته های بازدید کنندگان , مطلب عام و قابل لمسی که در کامنت ها وجود دارد و بسیار قابل تامل است , کاندیدا دانستن محمود احمدی نژاد در انتخابات , توسط مردم است . اساسا مردم طوری با هم رفتار و بحث دارند که انگار محمود احمدی نژاد طرف اصلی انتخابات 96 است . این نکته با وجود این برای مردم بدیهی شده است که آقای احمدی نژاد در طول سه سال گذشته نه تنها هیچگونه حرف انتخاباتی نگفته است , بلکه حتی پاسخ اتهامات و مطالب کذبی که به او نسبت میدهند را هم نداده است و کاملا با سکوت هوشمندانه در برابر مسائل سیاسی رفتار کرده است و منتظر است ببیند ژنرال های پرادعا و فرمانده ی آنها با این همه ایراد گرفتن از بقیه , خود چه گلی بر سر کشور میزنند . !!!


نکته قابل تامل دیگر , پشیمانی افرادیست که در سال 92 به حسن روحانی رای داده اند . اینها در کمال ناباوری مطمئن شده اند جای هیچگونه دفاعی از عملکرد حسن روحانی باقی نمانده است و بعضا پشیمانی خود را افتخار میدانند و اینکه اعلام میکنند که اشتباه کردند را نشانه ی جرات و آزادگی میدانند که البته بیراه نیست و درست است . آنها در طول سه سال هر چه حسن روحانی وعده داد را حمایت کردند تا به نتیجه ای که تصور میکردن برسند , اما متوجه شدند که بی تدبیری در اوج خود قرار دارد و اتفاقا از نقطه ای که ادعای اصلی حسن روحانی بود به کشور ضربه ای جبران ناپذیر وارد شد و آن حقوق و حقوقدان بودن او بود .


در اوج روزهای بهاری سال 96 ( اردیبهشت 96) انتخابات کشور با مشارکت بالای مردم برگزار خواهد شد و با اراده ی خدای متعال و هدایت های رهبری معظم , مردم کشور بهترین انتخاب را  خواهند داشت .


فارغ از هیجانات انتخاباتی , مردم حتما مقایسه ای در رفتار دولت تدبیر و امید خواهند داشت که چطور است در سه سال گذشته , هیچگونه خدماتی به مردم ارائه نشد ولی در چند ماه مانده به انتخابات کارهایی از قبیل پرداخت معوقات بازنشستگان و پرداخت وام های ازدواج و امثالهم که در آینده بیشتر خواهد شد را دولت شروع کرده !!!! مردم حتما با دریافت چند خدمت از دولت , فراموش نخواهند کرد که دولت تمام عمر و زمان خدمت خود را به فرافکنی و تقصیر را گردن این دولت و آن دولت انداختن بود . بعلاوه اینکه مدیران ارشد او در اوضاع مالی اینچنینی و رکود بی سابقه ای که کشور بوجود آورده اند , با برداشت حقوق های چندصد میلیونی سعی داشتند که مشکلات مردم را فراموش کنند .


برای جمع بندی کامنت هایی که مردم در ذیل این خبر آورده اند همین جمع بندی را که اتفاقا برداشت شده از کامنت ها میباشد را در آخر این تحقیق ذکر میکنم . " روحانی رای مرا پس بده "